Palakoski (Vihti) talvella

Vaikka lumet alkavat jo sulamaan, metsässä on edelleen runsaasti lunta, noin puolisen metriä joissain paikoissa.

Meidän tämän päiväinen retkemme Palokoskeen olisikin ollut erittäin lyhyt, ellei lumikengät olisivat jälleen pitäneet meidät tiellä. Lumisessä metsässä onkin hyvin hankala nähdä polkua, joten lumikengillä voi sentään vapaasti vaeltaa vaikka ei seuraisikaan tavallista polkua.

Palakoski on jälleen yksi Uudenmaanvirkistysalueyhdistyksen hienoista virkistysalueista ja sijaitsee Veikkolasta pari kilometriä länteen, Palojärven vieressä. Virkistysalue ei ole kovin hankalasti löydettävä kun seuraa yhdistyksen ajo-ohjeita. Tietä 110 pitkin Veikkolan läpi kunnes Palojärven metsätie tulee vasemmalla (juuri ennen siltaa, joka johtaa Turun väylän, 1-tien yli). Sitten seurataan tätä tietä noin 3 km kunnes kyltti ohjaakin jo oikealle Palojärven virkistysalueelle. Noin kilometrin jälkeen tuleekin jo tie oikealle, joka johtaa kaarteessa Palakosken pienelle parkkipaikalle, joka on Mustanlahdenvuoren kupeessa. Talvikunnossapitoa ei valitettavasti ole, joten lumikengät ovat jälleen ehdoton keino päästä virkistysalueella liikkumaan.

Olimme miettineet tehdä pienen kierroksen seuraten Kalliopolkua, mutta huomasimmekin pian ettei tie lumisessa metsässä olekaan aina niin helposti tunnistettavissa. Oman suuntavaiston ja iPhonella olevan Sports Trackerin karttatoiminnon avulla löysimme kuitenkin takaisin parkkipaikalle ja autolle. Aluksi löysimme vielä kyltin joka ohjasi oikeaan suuntaan, mäkeä ylös ja alas taas pienen aukeaman reunalle. Jossain se kuitenkin meni metsään ja meidän suuntavaisto otti ohjat.

Kaiken kaikkiaan tykkäsimme mäkisestä metsästä mutta virkistysalueen polusta en pysty (vielä) sanomaan mitään. Kesäisin täällä on varmaan hyvä näköala (ainakin näköalapaikoista, jotka on merkattu karttaan) varsinkin Palojärven suuntaan.

Lisää kuvia Flickrissä.

Toinen näkökulma Palakosken talvivaelluksesta löydät tästä: Karttaan merkitty tie.

Posted on 26.2.2012, in pääkaupunkiseutu, Vihti and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentti.