Ensimmäinen matkapäivä Suomikiertueella

Suomikiertue päivä 1 – Vääksy, Pulkkilanharju ja Päijätsalo

Matkamme ensimmäinen päivä alkoi jo hyvin ja näimme paljon. Ja sitä vaikka ennusteet lupasivat ukon ilmaa.

Heti alkuun otimme 140-tietä jotta ei jälleen ajettaisiin tylsää nelostietä ja näkisi seutuakin paremmin. Ja upeat seudut olikin. Matka itsekin tuli jo lomaksi eikä ollut pelkästään paikasta toiseen siirtästä. Aikamoisia autoja sitä näkikin tiellä ja pihoilla.

Vääksy – kanavan kaupunki

Ensimmäinen etappimme päämäärä oli Vääksy, kaupunki, josta olimme usein ajanneet läpi mutta jonne ei oltu vielä pysähdytty koskaan. Nyt jätimme auton suurelle Päijänne-talon parkkipaikalle ja käveltiin sillan yli ja pienen puiston halki ja siinähän se kanava olikin. Vaikuttava sotien muistomerkkikin oli siinä vieressä.

Kanavassa odotti jo kaksi venettä pääsyä kanavan toiselle puolelle. Kahvilan terassilta ihmiset seurasivat tapahtumat. Harmi ettei kahvihammasta kolottanut.

Pulkkilanharju – kun vasemmalla ja oikealla on vain vettä

Lyhyen tauon jälkeen jatkoimme matkaa kauniille harjulle  Pulkkilanharjulle. Sinne pääsee erittäin helposti seuraamalla tietä Vääksystä Asikkalaan ja sieltä Sysmään.

Yhtäkkiä puut vain väistävät ja molemmin puolin on vain vettä. Upeat näkymät piti jäädä ihailemaan heti harjulla olevan kesäkahvilan pihalta. Onneksi harjulle johtaa myös pyörä-/kävelytie, joten siinä voi liikkua myös hitaammin kuin autolla hurahdellen.

Harjulla on myös pieni Päijänteen Kansallispuistoon kuuluva luontopolku 2,5 km pituudelta ja sitä voi vielä jatkaa samanpituisella lenkillä. Luontopolku itse oli silti meidän mielestä vähän sylsähkö ja järveäkään ei kovasti näkynyt. Autojen äänetkin kuuluvat hyvin. Toisaalta, jos on jo seuduilla niin on tämä kiva lyhyt kävelypätkä pienillä nousuilla. Hyttysetkin kun vaan pörisee pään ympäri.

Päijätsalo

Päivän retken viimeinen päämäärä oli Sysmän lähellä oleva saari Päijätsalo. Navigaattori auttoi tämän löytämisessä kun kartta ei ollut riittävän tarkka. Saarelle johtaa pieni siltä ja kylttejä on perille asti, mutta ne olivat aika pahasti peittyneet kasvillisuuden taakse.

Päijätsalolla on monta eri tietä, joten valinnan varaa on. Valitsimme kiertotien 3,5 km pituudella ja kyllä se riitti näin päivän päätteeksi. Matkan varrella oli nimittäin aika kova nousu. Valitsimme siis ensin punaisen reitin, joka vei meidän ylös mäelle näkötornin juurelle. Itse olin niin poikki siitä noususta etten jaksanut ylös asti kiivetä, vaikka sieltä on varmaankin upeat näkymät, mutta näin oli onneksi tornin juureltakin. Päijänne siellä kimalsi puiden lomassa.

Takaisin sitten seurattiin Parkkipaikkakyltit ja siniset merkit puissa. Mäkeä alas meni melkein koko ajan, mutta osittain oli alusta niin kivinen, että retkeilykengistä oli paljon hyötyä.

Erittäin hyvä alku Suomikiertueellemme.

Flickristä löydät kaikki ensimmäisen retkipäivän valokuvat: Set Day 1.

Posted on 8.7.2012, in Kansallispuisto, Lahden seutu, Suomikiertue and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Jätä kommentti.